Pakaian pengantin bagi Baba dan Nyonya
Masyarakat
Baba Nyonya atau dikenali juga sebagai masyarakat cina peranakan telah wujud di
Melaka sejad abad kelima belas lagi. Golongan ini wujud hasil daripada
perkahwinan orang-orang dari negeri China yang datang untuk berdagang dengan
orang Melayu tempatan. Kebanyakan keturunan Baba Nyonya dibesarkan mengikut
cara hidup dan upacara-upacara agama orang Cina yang diubah oleh unsur-unsur
kemelayuan serta unsur-unsur tempatan yang lain. Walaubagaimanapun, arus moden
pada masa kini telah meninggalkan sedikit demi sedikit budaya tradisional
masyarakat ini tetapi terdapat juga budaya yang masih diamalkan. Adat
perkahwinan Baba dan Nyonya merupakan adat perkahwinan yang paling unik di
Malaysia kerana terdapat unsur-unsur kebudayaan Cina dan Melayu mempengaruhi
adat perkahwinan ini.
Pada
masa dahulu, perkahwinan merupakan suatu perkara yang amat penting bagi
masyarakat Baba dan Nyonya. Seseorang anak perempuan yang berumur lapan tahun
biasanya telah mahir memasak , membuat sulaman , pertukangan tangan dan menjahit.
Apabila sudah mencapai tahap yang memuaskan, ibu bapanya akan menyebarkan
berita bahawa mereka sedang mencari bakal menantu.Kebiasaannya, ‘orang tengah’
akan ditugaskan untuk mencari sebuah keluarga lain yang juga sedang mencari
pasangan hidup untuk anak lelaki mereka. Pada peringkat pertama, adat merisik
akan dilakukan. Wakil pihak lelaki akan datang ke rumah pihak perempuan untuk
mengetahui sama ada gadis yang hendak dipinang itu mempunyai budi pekerti yang
baik, bersopan-santun dan pandai menguruskan rumahtangga. Jika keluarga pihak
lelaki berkenan dengan calon tersebut, satu rombongan meminang akan dihantar.
Peminangan ini diketuai oleh ‘Mueynang’.
Dalam
proses peminangan ini, kedua belah pihak akan berunding sesama mereka. Mereka
akan berbincang mengenai identiti kedua-dua pengantin tersebut. Kebiasaannya,
pertolongan seorang tukang tilik diperlukan. Butir-butir penting seperti tarikh
lahir, masa lahir, dan tahun mengikut kalendar cina bagi kedua pengantin
diambil kira. Misalnya, sekiranya pengantin lelaki dilahirkan pada Tahun Anjing
manakala pengantin perempuan pula dalam Tahun Kambing, maka kedua pihak akan
berpendapat bahawa pasangan tidak secocok. Walaubagaimanapun, kepercayaan ini
tidak lagi diamalkan. Pada masa kini, asalkan bakal menantu adalah pilihan anak
mereka maka perkahwinan tersebut akan terus dipersetujui.
Apabila
peminangan diterima, pihak perempuan akan meminta tempoh sebulan untuk menguji
sama ada perkahwinan ini akan berkekalan atau tidak. Sepanjang tempoh ini,
pinggan mangkuk,periuk belanga serta perkakas-perkakas kaca tidak boleh pecah
atau jatuh. Jika ini berlaku, maka ditakrifkan perkahwinan tersebut tidak akan
berkekalan.Sekiranya pada peringkat tersebut tiada apa-apa yang berlaku
peringkat seterusnya akan diteruskan iaitu majlis naik belanja atau ‘hari tukar
cincin’. Pada majilis ini pihak lelaki akan menyediakan separuh daripada jumlah
wang hantaran manakala separuh lagi akan diserahkan pada hari perkahwinan.
Semasa majlis naik belanja ini, pihak lelaki akan menghantar dua pasang lilin,
empat botol arak, daging babi panggang beserta buah-buahan seperti limau dan
epal. ‘Mueynang’ akan ditugaskan untuk menghantar barangan ini ke rumah pihak
perempuan. Pihak perempuan akan mengambil separuh sahaja buah-buahan yang
dihantar dan sepasang lilin. Sebagai balasan, pihak perempuan akan memberi dua
botol air sirap dan gula-gula kepada pihak lelaki. Ini sebagai tanda mereka
amat gembira dan sukacita atas pemberian tersebut. Seterusnya, pertukaran
cincin pun dilakukan.
Langkah
seterusnya, wakil pihak pengantin lelaki akan menghantar sekeping kertas merah
bertulisan Cina membawa maksud di mana, waktu dan tempat majlis perkahwinan ini
hendak dilangsungkan yang disertakan dengan sepasang lilin. Pihak pengantin
lelaki diwakili oleh lilin bergambar naga dan lilin bergambar burung merak
mewakili pihak perempuan. Sebelum majlis perkahwinan diadakan, kedua-dua
pengantin mesti menjalankan upacara ‘cohtau’ di rumah masing-masing. Pengantin
lelaki akan duduk di atas gantang beras (dibalut kertas merah) yang diletakkan
di atas nyiru. Rambutnya disisir oleh seorang budak lelaki. Sementera itu,
rambut pengantin perempuan disisir oleh seorang wanita biasanya sanak
saudaranya sendiri.
video perkahwinan Baba dan Nyonya di Melaka
Kedua-dua pengantin dikehendaki berpakaian serba putih.
Mereka akan diberitahu bahawa mereka akan memasuki alam perkahwinan dan
haruslah menjalankan tanggungjawab masing-masing sebaik mungkin.
Persediaan
untuk majlis perkahwinan dijalankan terutamanya di rumah pihak pengantin
lelaki. Rumah dihiasi dengan indah dan beraneka jenis buah-buahan serta bunga
diletakkan di meja sembahyang. Seorang wanita berpengalaman dari ahli keluarga
pihak lelaki akan ditugaskan untuk menyiapkan berbagai upacara di bilik
pengantin seminggu sebelum majlis perkahwinan. Antara upacara tersebut iaiah menaburkan
bunga rampai ditengah tilam baru, memasang langsir dan menyusun bantal-bantal yang baru.
Manakala di empat penjuru kati diletakkan ‘angpau’ dan perkakas baru didalam
bilik tersebut juga diletakkan ‘angpau’. Sepasang lampu minyak tanah dipasang
dan perlu dipastikan lampu tersebut tidak dipadam sehingga 12 hari selepas
perkahwinan. Bilik ini sentiasa dikunci dan hanya dibuka untuk memastikan lampu
tersebut tidak terpadam.
katil pengantin bagi Baba dan Nyonya
Pada
hari perkahwinan, pengantin akan menaiki kereta sambil diiringi oleh pengapit
ke rumah pengantin perempuan.Tibanya di rumah pengantin perempuan, pintu kereta
akan dibuka oleh pemuda,biasanya adik lelaki pengantin perempuan. Dia akan
diberi ‘angpau’ oleh pengantin lelaki.Selain jamuan ringan, kedua pengantin
akan bersembahyang dah dianggap sebagai suami isteri oleh ibu bapa pihak
perempuan.
Selepas itu, mereka akan pergi ke rumah pengantin lelaki. Acara di
rumah pengantin lelaki diadakan secara besar-besaran. Ia dikenali sebagai
upacara ‘sembahyang samkai’. Adatnya pula
dikenali sebagai ‘Perkahwinan Tambo
Seroni’ kerana tiupan serunai dapat didengari sepanjang majlis perkahwinan
tersebut. Di rumah pengantin lelaki juga mereka akan bersembahnyang. Selesai sembahyang,
kedua-dua pengantin memohon maaf serta meminta halalkan segala makan minum
mereka daripada kedua belah ibu bapa mereka.
Selepas
itu disusuli pula oleh ‘adat sojah’ . Dalam adat ini,kedua pengantin akan
menjamu teh kepada setiap ahli keluarga yang lebih tua daripada mereka. Jika mengikut
tradisi, kedua-dua pengantin terpaksa melutut ketika memberi secawan teh kepada
orang yang disojah. Pengantin lelaki akan dibanti oleh ‘pak-chi-nek’ sementara
pengantin perempuan pula oleh ‘ sang-ke-um’ . tugas mereka adalah membantu
kedua-dua pengantin ketika melutut dan membangun. Ini adalah kerana setiap kali
mereka melutut,pakaian haruslah sentiasa kemas dan rapi. Walau bagaimanapun
pada masa ini, kedua-dua pengantin tidak lagi dipaksa melutut ketiak ‘ adat
sojah’. Mereka dibenarkan berdiri ketika melakukanya. Biasanya orang-orang yang
‘disojah’ memberi ‘angpau’ kepada mereka. Ada juga yang memberi barang kemas
seperti rantai atau cincin.
Pada
keesokan harinya, pengantin perempuan akan menuang teh kepada kedua-dua
menantunya sebagai satu tanda bahawa dia sekarang adalah salah satu ahli
keluarga tersebut dan akan mematuhi semua peraturan yang ditetapkan oleh
keluarga itu. Seterusnya, adat ’12 hari’ akan diadakan 12 hari selepas
perkahwinan. Kedua-dua pengantin akan ke rumah pengantin perempuan untuk
mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa pihak perempuan kerana merestui
perkahwinan mereka. Satu jamuan diadakan di rumah pengantin perempuan. Pengantin
akan dijamu dengan nasi lemak bersama-sama 12 jenis sambal. Pengantin lelaki
berjanji kepada mentuanya bahawa dia akan menjaga isterinya dengan baik. Pengantin
lelaki akan memberi ‘angpau’ kepada mentuanya sebagai tanda bahawa anak
perempuan mereka kini adalah hak miliknya. Sebagai balasan, ibu bapa pengantin
perempuan akan memberi 2 ekor ayam yang berbulu merah ( seekor ayam jantan dan
seekor ayam betina) , 2 batang tebu dan 2 batang lilin untuk dibawa pulang
bersama-sama. Kesemua barang ini akan dibalut dengan kertas merah. Warna merah
memainkan peranan yang penting kerana dipercayai membawa tuah, kebahagian dan
keharmonian.
Kedua-dua
ekor ayam tadi dibawa balik oleh pihak pengantin lelaki dan dilepaskan di bawah
katil pengantin. Kononnya, jika ayam jantan yang keluar dahulu dari bawha katil
tersebut, maka anak lelaki akan diperolehi dan begitulah sebaliknya. Kedua-dua
ekor ayam tersebut tidak boleh disembelih atau dijual. Ianya hendaklah
dipelihara selagi ada hayatnya. Jika semakin banyak ayam tersebut membiak,maka
semakin ramai anak yang akan diperolehi. Ayam tersebut dipercayai membawa
kemakmuran dah kebahagian kepada keturunan dan kedua-dua pengantin tersebut.
Kesimpulannya,
kita dapat lihat adat perkahwinan Baba dan Nyonya ini memakan masa yang agak
panjang dan penuh dengan adat istiadat. Walaubagaimanapun, zaman sekarang kaum
Baba dan Nyonya banyak meringkaskan adat perkahwinan mereka tetapi masih ada
yang masih mengamalkannya kerana mereka tidak mahu adat ini pupus ditelan dek
zaman. Keunikan adat Baba dan Nyonya ini sangat menarik kerana gabungan bagi
adat yang terdapat pada kaum Melayu dan juga kaum Cina.Apa yang harus kita
pegang ialah biarpun adat yang berlainan kita haruslah saling menyokong dan
menghormati antara satu sama lain.
minta izin untuk mengambil gambar
ReplyDeletemohon dijadikan rujukan untuk assignment hubungan etnik. terima kasih :)
ReplyDeletehi kak :) minta kebenaran utk jadikan post kak sbg rujukan utk kerja kursus stpm saya . thankyou :)
ReplyDeleteMohon copy sumber, utk assignment saya. Thank u
ReplyDeletesaya nak copy untuk assignment boleh
ReplyDeletesaya nak copy untuk assignment boleh
ReplyDeleteAssalamualaikum.. Nak tnye.. Kalau ahli keluarha atau pasangan pngantin tidak melaksankan salah satu adat yg disebut diatas.. Ada berlaku sesuatu ke kepd pasngan p gntin.??.. Atau tdk mngapa klau pasngn trsbut tidk melaksnakan salah stu adat?
ReplyDeleteizinkan saya mengambil sedikit maklumat untuk assignment saya.:D
ReplyDeleteAssalamualaikum,minta izin untuk saya gunakan makluman ini sebagai sumber rujukan untuk assignment Etnik saya.:D
ReplyDeleteMinta izin untuk menjadi rujukan pembentangan TITAS
ReplyDeleteAssalammualaikum, akak minta izin utk menjadi rujukan bagi assgmt eh
ReplyDeleteMINTA IZIN AMBIL SEBAGAI RUJUKAN YA
ReplyDeleteAssalammualaikum, saya nak mintak izin untuk dijadikan bahan assignment ye...
ReplyDeletesalam, mintak izin bosskuuu ;)
ReplyDeleteassalamualaikum,saya nak minta izin ambek untuk assigment saya
ReplyDeleteSalam kak. Mohon izin untuk diguna as rujukan etnik saya
ReplyDeletehai saya nak copy untuk assignment yeee tq
ReplyDeletehi... sy minta izin untuk mengambil beberapa maklumat untuk menyiapkan assignment sy.. tq
ReplyDeleteSalam kak. Mohon izin untuk diguna sebagai rujukan assignment etnik saya
ReplyDeleteAssalam, saya minta izin untuk mengambil beberapa point sebagai rujukan assignment saya ye.
ReplyDeleteAssalamualaikum kak, saya minta izin buat rujukan assignment etnik ya.
ReplyDeletehai akak, saya minta izin menjadi sumber rujukan assignmnt etnik saya dan juga gambarnya ya. terima kasihh
ReplyDeleteHarrah's Cherokee Casino & Hotel - Dr.MCD
ReplyDeleteWe are a member of our Boardwalk Rewards Club. In our 양주 출장샵 hotel rooms, you can find 울산광역 출장마사지 all the action that 삼척 출장샵 you 광명 출장마사지 desire, including amenities, buffet, 청주 출장마사지
minta izin ye
ReplyDeletehello, need this blog as a reference
ReplyDelete